Corona-info: je kunt je vakantie gerust boeken. Je reissom is altijd gegarandeerd door SGR. Lees voor vertrek de vereisten voor de bestemming op Nederland Wereldwijd. Indien Simi een reis annuleert ontvang je binnen 14 dagen je geld terug (als je niet wilt omboeken naar een andere reis). 

Kortlopende annuleringsverzekering

Kortlopende annuleringsverzekering

De kortlopende annuleringsverzekering  kan uitsluitend afgesloten worden door inwoners van Nederland, België en Duitsland. 

Als je een groepsreis boekt bij Simi Reizen, heb je de mogelijkheid om tijdens je boeking een kortlopende annuleringsverzekering af te sluiten. Als je een boeking plaatst, is deze bindend. De reden hiervoor is dat bij een reis vaak direct allerlei acties ondernomen worden die voor ons als reisorganisatie kosten met zich meebrengen. Bij je boeking doe je dan ook gelijk een aanbetaling van 25% van de reissom, plus de eventuele kosten voor afgesloten verzekeringen.

Een annuleringsverzekering dekt je kosten op het moment dat je je reis onverhoopt toch niet kan maken, mits dit onder de voorwaarden valt. Denk bijvoorbeeld aan het overlijden van een naast familielid, ziekenhuisopname of bijvoorbeeld als je buiten je schuld om werkloos raakt. We raden je aan de polisvoorwaarden goed door te lezen. 

Kortlopende annuleringsverzekering via Simi Reizen afsluiten

Bij je boeking is het mogelijk een kortlopende annuleringsverzekering af te sluiten. Deze wordt ondergebracht bij Europeesche Verzekeringen (onderdeel van ASR). Standaard sluit je via Simi Reizen de verzekering af met allrisk dekking. Dit is de meest uitgebreide versie van de annuleringsverzekering die ook veel situaties dekt die in een reguliere annuleringsverzekering niet worden gedekt. 

LET OP: hoewel de annuleringsverzekering veel dekt raden we je aan goed door te lezen wat je afsluit. 

We hebben ervoor gekozen via onze website geen verschillende opties aan te bieden. De hoofdreden daarvoor is dat we als reisorganisatie weten wat de impact kan zijn als bepaalde onderdelen niet of niet goed verzekerd zijn. Het staat je uiteraard volledig vrij om zelf een eigen annuleringsverzekering af te sluiten. 

Dekkingsoverzicht en voorwaarden (let op: je sluit bij Simi Reizen de dekking allrisk af).
Schade melden  
Verzekeringskaart 

Veelgestelde vragen kortlopende annuleringsverzekering

Ik reis samen met iemand anders. Zijn we dan verzekerd als 1 iemand de reis niet kan maken? 

Indien je bij boeking in het veld "bijzonderheden" aangegeven hebt samen te reizen, zal de annuleringsverzekering uitkeren mits de reden voor annulering binnen de voorwaarden valt. Er wordt alleen uitgekeerd aan degene die de verzekering heeft afgesloten. Dus: stel je voor dat jij wel een verzekering hebt en je reisgenoot niet en je reisgenoot moet annuleren, dan zal de verzekering normaliter zonder problemen uitkeren. Andersom is dit niet het geval. 

Tot wanneer kan ik een annuleringsverzekering afsluiten en hoe doe ik dat? 

Je kunt deze verzekering via Simi Reizen uitsluitend tijdens je boeking afsluiten. 

Kan ik zelf een verzekering ergens afsluiten? 

Uiteraard. 

Wat is de rol van Simi Reizen bij de verzekering?

Simi Reizen bemiddelt bij het afsluiten van de kortlopende verzekeringen. De premie betaal je aan Simi Reizen. Wij dragen zorg voor de betaling naar de verzekeringsmaatschappij. Voor de bemiddeling ontvangt Simi Reizen een vergoeding voor de administratieve afhandeling. 

Ik heb al een doorlopende annuleringsverzekering. Is een kortlopende annuleringsverzekering noodzakelijk?

Dat is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Bekijk de voorwaarden van je huidige verzekering in ieder geval goed.

Ben ik verplicht een annuleringsverzekering af te sluiten?

Natuurlijk niet. Het is altijd een afweging. Een annuleringsverzekering is niet goedkoop, maar een reis moeten annuleren brengt ook kosten met zich mee. Het is een beetje afhankelijk van de reissom, maar ook persoonlijke omstandigheden die bepalen of het afsluiten van een annuleringsverzekering aan te raden is. 

Ik heb schade of kosten gemaakt die onder de annuleringsverzekering vallen. Wat moet ik doen? 

Indien je onverhoopt je reis moet annuleren, raden we je aan dit zo spoedig mogelijk te melden bij Simi Reizen. Wij bepalen aan de hand van onze algemene voorwaarden vervolgens wat de annuleringskosten zijn. Hoe saai het ook is om te doen: lees de voorwaarden door voor je boekt. 

Ik heb een klacht over de verzekering of afhandeling

Hiervoor vul je het klachtenformulier in op https://www.europeesche.nl/klachtenformulier of stuurt een brief naar:

Europeesche Verzekeringen
O.v.v Klacht
Postbus 2072
3500HB Utrecht 

Corona gerelateerde vragen

Hieronder kun je ook een aantal vragen vinden met betrekking tot corona. Niet gevonden wat je zocht? Bekijk dan het dekkingsoverzicht, bovenaan deze pagina. Het gaat om de allrisk-dekking. Indien je extra vragen hebt raden we je aan om rechtstreeks contact op te nemen met Europeesche Verzekeringen. Wij mogen namelijk enkel informeren en helaas niet adviseren. Bekijk ook de veelgestelde vragen pagina van Europeesche Verzekeringen met relevante informatie. En tot slot onze corona en verzekeringen pagina met nog meer veelgestelde vragen.

Wat als ik alvorens de reis besmet raak met corona?

Indien jij of je reisgenoot corona krijgt alvorens de groepsreis, dan dien je dit aan te kunnen tonen met een positieve testuitslag. Een positieve PCR test of antigeentest is een verzekerde gebeurtenis. 

De verzekering biedt dekking voor het annuleren van de nog te beginnen reis, ook indien je geen klachten hebt. Dit geldt ook indien je reisgenoot waarmee je samen reist corona heeft gekregen, mits jullie beiden bij de boeking hebben aangegeven samen te reizen. Er kan sprake zijn van een eigen risico.

Kan ik een beroep doen op de annuleringsverzekering als ik eerder naar huis moet?

Met een allrisk verzekering zal Europeesche Verzekeringen de niet gebruikte reisdagen voor 75% vergoeden indien er sprake is van bijvoorbeeld een verspringing naar code rood, waardoor je reis eerder is afgebroken.

Losstaand van de verzekeringen, wanneer gaat mijn groepsreis niet door?

Simi Reizen zal je groepsreis annuleren indien er sprake is van een rood reisadvies, wanneer alles dicht is ter plekke of wanneer we het programma niet kunnen uitvoeren. In 2020 en 2021 was alles gewoon mogelijk op de bestemmingen waarvoor een geel reisadvies werd uitgegeven.

Indien je groepsreis door ons wordt geannuleerd, dan krijg je altijd de mogelijkheid om om te boeken. Indien je liever niet wilt omboeken, dan kan je aangeven dat je een terugstorting wilt ontvangen. Je ontvangt je betaling in dat geval terug binnen 14 dagen, nadat we je IBAN nummer het ontvangen.

Waar moet ik extra op letten?

Verzekeringsmaatschappijen willen altijd dat gebeurtenissen aantoonbaar zijn. Meld het daarom altijd aan de verzekeringsmaatschappij als je schade of iets dergelijks hebt en bezoek een arts indien je ziek wordt. De reisbegeleider kan je ter plekke helpen met het vinden van een arts. Daarnaast is het belangrijk om van alles de bonnetjes en dergelijke te bewaren en niet te vergeten om je Europese zorgpas mee te nemen.

Meer informatie

Bekijk ook de corona gerelateerde vragen van de kortlopende reisverzekering