Wat moet je doen als je koffer kwijt is?

Wat moet je doen als je koffer kwijt is?

Bij veel van onze singlereizen wordt gevlogen naar een bestemming. Meestal gaat dat goed, maar zoals we allemaal inmiddels weten kan het ook mis gaan. Met name ruimbagage kan vertraging oplopen. Niet fijn natuurlijk, maar ook niet iets om je al te druk over te maken. In de meeste gevallen is ruimbagage die vermist is binnen een dag weer terecht. Soms kan het echter ook langer duren. 

Belangrijk is dat je de juiste procedure volgt, ook voor de vergoeding van je ruimbagage. In dit artikel krijg je praktische tips en een handleiding hoe je kunt dealen als je bagage onverhoopt niet aankomt op je eindbestemming. 

Tip 1: maak foto's van de buitenkant & inhoud van je koffer

Heel soms gebeurt het dat een koffer in het geheel niet meer aankomt of zwaar beschadigd aan je teruggegeven wordt. Dat is natuurlijk ontzettend vervelend. Je krijgt daarvoor gelukkig wel een vergoeding vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Die zijn verantwoordelijk voor het vervoeren van je koffer en hebben zich te houden aan het Verdrag van Montreal waarin afspraken gemaakt zijn. Het maximale bedrag dat je vergoed kunt krijgen is rond de EUR 1300. 

Het helpt enorm als je kunt aantonen wat er in je koffer zat. Hoewel de procedure niet zo ingewikkeld is en luchtvaartmaatschappijen vaak zonder problemen vergoeden, kan een foto die je gemaakt hebt voor vertrek helpen bewijzen. Dit is ook handig als je via je reisverzekering claimt. 

Hoewel het geen waterdicht bewijs is, kan een foto ter ondersteuning van je verhaal handig zijn, bijvoorbeeld om aan te tonen dat je koffer onbeschadigd was voordat je ging vliegen. 

vakantie koffer

Tip 2: bewaar je bagagelabel en boardingpass

Als je gaat vliegen en bagage incheckt, krijg je een sticker met daarop een barcode. Deze code correspondeert met de sticker die aan je koffer wordt vastgemaakt en is van groot belang bij het terugvinden van je bagage. 

Tip 3: vul direct een PIR-formulier in

Het Property Irregularity Report is het belangrijkste om in te vullen. De luchtvaartmaatschappij huurt vaak een derde partij in om de bagage te vervoeren en in het vliegtuig te zetten. Als je bagage niet aankomt op bestemming is dat meestal al bekend bij de luchtvaartmaatschappij. Wat je moet doen als je bagage er niet is:

  1. Zoek op wie verantwoordelijk is voor de afhandeling, bijvoorbeeld Swissport. Vaak wordt dit aangegeven bij de bagageband. 
  2. Er is vrijwel altijd een balie op het vliegveld waar je naartoe kunt, vaak in hetzelfde gedeelte als waar de bagageband zich bevindt. 
  3. Vul zo gedetailleerd mogelijk het PIR-formulier in. Geef aan dat je je bagage afgeleverd wilt hebben bij je hotel. Informeer bij aankomst in je hotel ook direct de receptie.  
  4. Zorg dat je een telefoonnummer krijgt dat je kunt bellen voor updates. Vaak kan dit ook online. 
  5. Maak je een rondreis? Zorg dan dat je je PIR formulier up-to-date houdt. Bij de meeste airlines kan dit gewoon online en kun je het afleveradres bijwerken. 
  6. Raakt je bagage kwijt op de terugweg? Dan kun je gewoon je thuisadres invullen.

Verreweg de meeste ruimbagage wordt binnen drie dagen alsnog afgeleverd. Soms duurt het echter langer. Je bagage is officieel vermist na 21 dagen. Vanaf dat moment heb je recht op een vergoeding van de schade, tot maximaal ongeveer EUR 1300. 

Tip 4: maak je bagage herkenbaar!

Het terugvinden van bagage gaat stukken makkelijker als je koffer herkenbaar is. Plak er een paar grote stickers op, neem een koffer met een opvallend patroon of bevestig een label met gegevens aan de koffer. Dit maakt het zoeken en terugvinden van vermiste koffers veel makkelijker, omdat je ook goed kunt beschrijven hoe je koffer eruit zag. 

Tip 5: neem wat dngen mee in je handbagage

Het kan nooit kwaad om je goed voor te bereiden. Hoewel in 99% van de gevallen ruimbagage gewoon lekker met je meevliegt, kan het handig zijn om wat kleine voorzorgen te nemen. Ga je bijvoorbeeld een wandelvakantie doen, dan kan het handig zijn om je wandelschoenen aan te doen in het vliegtuig. Zo heb je die altijd bij je.

Heb je medicatie mee? Zorg dan dat je minimaal een basisvoorraad van enkele dagen meeneemt in je handbagage. Houd er rekening mee dat je voor sommige medicatie een medicijnverklaring nodig hebt.

Je kunt op deze manier een lijstje van essentiële dingen maken. Deze kun je het beste meenemen in je handbagage.  

koffers kwijt

Tip 6: maak je niet druk

Natuurlijk, het is vervelend als er iets mis gaat. Laat het je vakantie echter niet teveel beïnvloeden. Als je netjes het formulier ingevuld hebt, is ons advies om het daarna zoveel mogelijk uit je hoofd te zetten en niet al te wakker te liggen vn je bagage. Zoals eerder aangegeven komt het vrijwel altijd goed en meestal binnen 1 dag. Het is uitzonderlijk als je koffer langere tijd vermist is of zelfs helemaal niet meer terug komt. 

Tip 7: vergoeding noodzakelijke spullen

Als passagier heb je gewoon rechten. Als je koffer vermist is mag je basisbenodigdheden gewoon aanschaffen en claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige airlines hanteren daarvoor vaste maximale vergoedingen, anderen zijn wat flexibeler. Wat belangrijk is, is dat alles in proportie is. Een tandenborstel, tandpasta, een t-shirt, ondergoed en sokken zijn bijvoorbeeld helemaal prima en worden in de regel altijd probleemloos vergoed door de airline. Als je dure nieuwe broeken gaat kopen van honderden euro's per stuk wordt het een ander verhaal. 

Het gaat er vooral om dat je noodzakelijke, realistische inkopen doet. 

Maakt het uit wat voor reis je boekt?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je boekt. Als je een vliegreis boekt, bestaat er altijd het risico op verstoringen. De meeste mensen snappen dat dat kan gebeuren en leggen zich daar gewoon bij neer. Je kunt altijd een keer pech hebben natuurlijk. Of het nu singlereizen in Europa of singlereizen daarbuiten zijn, vermiste koffers komen ongeveer even vaak voor. 

Het heeft dan ook geen enkele zin om je onnodig druk te maken. We lezen als advies ook wel eens het gebruik van Airtags. Dat kan soms helpen, maar over het algemeen maakt het niet zoveel uit. Je koffer is niet vanzelf uit het vliegveld gewandeld, maar zoals bij verstoringen vaak het geval is, gaat het vaak om een opstapeling van dingen. Geduld is dan vaak de beste oplossing.

Na 21 dagen

Na 21 dagen wordt je koffer officieel als verloren beschouwd. Dat betekent niet per se dat hij niet alsnog boven water kan komen, maar het is een juridische term waarbij je als passagier vanaf dat moment ook recht hebt op een schadevergoeding. Deze claim je bij de luchtvaartmaatschappij. 

Als reisorganisatie kunnen we natuurlijk helpen bij het claimen van je schade. In de praktijk is dat vaak een stuk omslachtiger. Hoewel je je vliegticket via Simi hebt geboekt, zijn wij niet de partij waarmee de luchtvaartmaatschappij zaken doet. Dat betekent dat we een volmacht moeten krijgen, van jou nogmaals alle details over je koffer en andere relevante informatie en verder exact hetzelfde proces ingaan als jij zelf. Het is niet zo dat we ergens een telefoonnummer hebben en met voorrang behandeld worden, bij de luchtvaartmaatschappij staan we gewoon in dezelfde "rij" als jij zelf. Om die reden raden we reizigers vaak aan er zelf achteraan te gaan,. 

terug naar blogs