Corona maatregelen 2021 boekingen

Corona maatregelen 2021 boekingen

10% aanbetalen

Tot 1 mei 2021 betaal je slechts 15% aan van de reissom. Daarnaast betaal je eventuele afgesloten verzekeringen wel direct (deze worden door ons ook gelijk afgesloten). Een reisverzekering kun je tot op de dag van vertrek nog afsluiten. Een annuleringsverzekering kun je afsluiten tot 7 dagen na je boeking.

Waarom kan ik niet zonder aanbetaling boeken? 

Op het moment dat je een boeking plaatst gaan er allerlei processen lopen. Hier maken we kosten voor. Op het moment dat je reis niet door zou kunnen gaan, krijgen we dit wel weer terug, maar pas na verloop van tijd. 

LET OP: zolang een oranje of rood reisadvies geldt hoef je NOOIT de restantbetaling te doen. Je ontvangt daar alleen een herinnering voor op het moment dat het reisadvies geel of groen is. 

We raden je aan om uitsluitend de aanbetaling over te maken naar ons en met het restant te wachten tot 42 dagen voor vertrek. 

Waarom toch al boeken?

De reisbranche is erg afhankelijk van vraag en aanbod. Niet alleen zijn een groot aantal reizigers doorgeschoven naar 2021, ook vliegtickets zijn schaarser (er vliegen fors minder vliegtuigen) en accommodaties zitten met bestaande boekingen van 2020 die doorgeschoven worden. Zodra de wereld herstart verwachten we dan ook dat veel bestemmingen relatief snel vol raken. Geen probleem als je geen voorkeur hebt, maar als je een bepaalde reisbestemming op het oog hebt die dan plots vol zit toch vervelend. Met name reizen met vertrek tussen 12 en 22 juli raken naar verwachting snel vol (ook ver weg). 

Optie nemen

Je kunt er ook voor kiezen een optie op een reis te nemen. Deze optie is maximaal 60 dagen geldig en geeft je de tijd om even na te denken terwijl we je plekje vasthouden. 

Kosteloos wijzigen van reisbestemming tot 65 dagen voor vertrek (of langer)

Boek je een reis bij Simi, maar bedenk je je nog? Dan kun je, no questions asked, nog omboeken naar een andere reis of vertrekdatum tot 65 dagen voor vertrek. Het verschil in reissom wordt verrekend. Is je nieuwe reis goedkoper maar heb je al volledig betaald? Dan krijg je het restant teruggestort binnen veertien dagen. 

Wil je omboeken binnen de 65 dagen voor vertrek? Dan kijken we in overleg wat mogelijk is. Met name bij vliegreizen is het minder makkelijk dan bij busreizen. 

Wordt een reisbestemming plotseling toch weer oranje? Dan nemen we contact op om door te spreken wat de opties zijn. 

Wat als er nog reisbeperkingen zijn ter plekke? 

Afgelopen zomer hebben we in een aantal landen vakanties kunnen aanbieden zonder grote beperkingen. We wegen altijd af of we een reis kunnen uitvoeren zoals we hem willen uitvoeren. Als alle horeca gesloten is, snappen ook wij dat een vakantie een ander karakter krijgt. Als de horeca geopend is, maar met bijvoorbeeld een mondkapje of verplichte reservering zullen we de reis wel laten doorgaan. Het gaat er dus om dat de beperkingen proportioneel zijn. Wij moeten het reisprogramma zoals we dat aanbieden kunnen uitvoeren, maar houden natuurlijk ook rekening met het vakantieplezier. 

Is een PCR-test verplicht bij de bestemmingen?

Op dit moment wisselen reisadviezen en verplichtingen sterk. Sommige landen zijn erg strikt, andere landen veel minder. We kunnen niet uitsluiten dat een PCR-test verplicht wordt voor het land dat je wilt bezoeken. Aan de andere kant is er goede hoop dat met vaccin en het massaal vaccineren de maatregelen tegen de zomer alweer grotendeels zijn afgebouwd. Houd in je achterhoofd rekening met een mogelijke PCR-test of sneltest, dan kan het alleen meevallen. 

Wat nu als ik zelf corona krijg vlak voor vertrek? 

We raden je aan een annuleringsverzekering af te sluiten en de polisvoorwaarden voor het boeken goed door te lezen. Indien je een busreis boekt is het geen probleem, we hebben voor elke vertrekdatum een aantal plekken vrijgehouden voor de mogelijke pechvogel die vlak voor vertrek een corona-besmetting oploopt. Boek je een vliegreis? Dan hangt het van de voorwaarden van de airline af of we je kosteloos mogen omboeken naar een andere vertrekdatum. Wij brengen uitsluitend de dan daadwerkelijk door ons gemaakte kosten in rekening en zorgen dan dat je op een andere datum alsnog mee kunt reizen. 

Hoe weet ik wat ik precies moet doen voor vertrek?

Dat is het voordeel van boeken bij een reisorganisatie: dat regelen wij voor je. Wij zetten voor elke reisbestemming op een rijtje of er formulieren ingevuld moeten worden, testen gedaan moeten worden etcetera. Je bent zelf verantwoordelijk voor het volgen van die instructies. 

Hoe werkt het precies met een groepsreis? 

Al onze reizen zijn groepsreizen. Daar waar nog maatregelen gelden zoals social distancing houden we ons hier ook aan. Tijdens een groepsreis ben je natuurlijk 90% van de tijd met exact dezelfde mensen op stap. Samen vorm je een soort "reisbubbel". Externe contacten beperken we in dat geval zoveel mogelijk, behalve daar waar het voor de uitvoer van activiteiten nodig is. Afgelopen zomer hebben we redelijk ongedwongen vakanties kunnen aanbieden. We gaan er vanuit dat zodra de besmettingen dalen en het vaccineren begonnen is we terugkeren naar een redelijk normale wereld. 

Wat nou als mijn reis toch niet door kan gaan? 

Het voordeel van het boeken bij een ANVR-reisorganisator is dat we aangesloten zijn bij ANVR, Calamiteitenfonds en SGR. SGR dekt alle reissommen. Je kunt als reiziger nooit je geld kwijt raken. Wel kan het zijn, maar dat is op dit moment nog niet duidelijk, dat we tijdelijk een voucher uitgeven ter waarde van het door jou betaalde bedrag. 

Wat nu als we ter plekke opeens niet meer weg kunnen?

Dit probleem speelde in maart en begin april natuurlijk vooral, toen vluchten wereldwijd geschrapt werden en landen hun grenzen soms met slechts enkele uren tijd sloten. Inmiddels is corona geen onvoorziene omstandigheid meer en zullen landen minder makkelijk overgaan tot sluiting van het luchtruim. 

In het geval dat iets dergelijks toch gebeurt (maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld demonstraties of wegblokkades), dan is het aan Simi om jullie veilig thuis te krijgen. In de ANVR-reisvoorwaarden wordt uitgelegd wat onze verantwoordelijkheden zijn op dit gebied. 

Ok, en stel nu dat ik ter plekke Corona krijg?

Je Nederlandse zorgverzekering dekt zorgkosten over de hele wereld (naar Nederlandse tarieven). We raden je aan een goede reisverzekering af te sluiten (en de polisvoorwaarden ook daadwerkelijk goed door te lezen) die bijkomende kosten dekt. Dit is niet anders dan wanneer je een been breekt ter plekke of in het ziekenhuis opgenomen moet worden om een andere reden. 

Wat verwachten jullie voor Europese bestemmingen?

De Wereldgezondheidsorganisatie en Europese Commissie zijn al vanaf het begin tegen het instellen van grensbeperkingen en quarantaines geweest in de EU. Zodra aantallen binnen Europa gaan dalen zullen beperkingen zo snel mogelijk opgeheven worden. Tegen zomer van 2021 verwachten we weer redelijk ongedwongen te kunnen reizen binnen Europa.

En buiten Europa.....?

Buiten Europa zal het in eerste instantie spannender zijn. Bali heeft aangegeven vanaf 28 december weer toeristen te ontvangen, in Costa Rica zijn we alweer welkom, maar Canada en de VS komen we nu nog niet in. De verwachting is dat voor veel landen buiten Europa het reisadvies wel gewijzigd wordt naar geel in het komende halfjaar, maar pas relatief laat. Je kunt dus gerust een verre rondreis boeken, maar houd in je achterhoofd rekening met een Europees alternatief, dan kan het alleen maar meevallen. Voor bestemmingen buiten de EU is de kans zeker aanwezig dat je een eztra reisverzekering moet afsluiten (Costa Rica stelt bv. een verzekering verplicht die ongeveer 20$ kost) en/of dat je een PCR-test moet doen. Met de komst van sneltesten en blaastesten kan dit echter zo weer anders worden. 

Dan nog even dit....

Een onbezorgde vakantie is belangrijk. Door te boeken bij een reisorganisatie kun je een deel van de mogelijke problemen voorkomen. Wij zijn immers verantwoordelijk voor de goede uitvoer van je reis, maar ook voor het terugbetalen van je reissom als je reis niet door kan gaan. Daarnaast is het onze taak om hulp en bijstand te verlenen. Onze reisbegeleiders én alle lokale partners werken hier hard voor en zullen alles in het werk stellen om een onbezorgde vakantie te bezorgen! 

terug naar blogs

Meer lezen