Hoe is het nu met Simi?

Hoe is het nu met Simi?

Wie ons vorig jaar zou zeggen dat we dit jaar in een wereld zouden leven waarin mondkapjes, corona en testen de belangrijkste woorden zouden worden, hadden we waarschijnlijk niet geloofd. Inmiddels zitten we al een maand of 7 in deze situatie die voor reisorganisaties een "survival of the fittest" geworden is. Een kleine update van hoe het nu met Simi gaat en met de mensen op kantoor.

Vol goede moed

Toen we eind vorig jaar de plannen voor 2020 definitief maakten, waren we vol goede moed over het jaar. We hadden een fantastisch mooi seizoen achter de rug. Ooit letterlijk begonnen op de zolderkamer is Simi jaarlijks fors gegroeid. Inmiddels zitten we in een fijn kantoor in Apeldoorn en was het plan om ook in 2020 weer mooi door te groeien. 

Toen in februari de eerste berichten over corona binnenkwamen, maakten we ons ook niet direct zorgen. We hadden net een verbouwing gedaan op kantoor, forse investeringen in onze nieuwe groepsreizen in Azië en waren van plan iemand extra aan te nemen om de klantenservice in goede banen te leiden. 

Toen kwam 13 maart en droogden de nieuwe boekingen binnen twee weken vrijwel volledig op. Geen probleem, want als onderneming houd je altijd rekening met tegenslagen. Toen kwam april. toen kwam mei en werd de situatie niet beter. In juni werd aangekondigd dat vakanties binnen Europa wellicht toch mogelijk zouden zijn. 

De zomerperiode

Vanaf het moment dat aangegeven werd dat vakanties toch mogelijk zouden zijn, werd er ook gelijk weer volop geboekt ondanks de kleine keus in bestemmingen. Uiteindelijk hebben we van onze 26 normale reisbestemmingen 4 bestemmingen kunnen uitvoeren: Frankrijk, Slovenië, Griekenland en deels Kroatië (dat op 22 juli oranje werd en een streep trok door onze Kroatië reizen). 

Iedereen die een beetje kan rekenen kan zich voorstellen dat het verliezen van 80% van je omzet dramatisch is. Moet je je voorstellen: vanaf morgen wordt 80% van je inkomen ingetrokken, terwijl de huur, je boodschappen, verzekeringen en andere maandelijkse lasten gewoon doorlopen. Dat is op de lange termijn niet echt een normale situatie. 

Behalve dat we maar weinig konden uitvoeren is ons zomerseizoen ook aanzienlijk korter geweest dan normaal, waar we tot eind september eigenlijk vertrekken met volle groepen. 

Hoe is het nu? 

Het grootste probleem van de hele situatie is dat we niet kunnen doen wat we graag doen: het organiseren van vakanties. Het gebrek aan perspectief en het gebrek aan vooruitzichten maakt dat het voor de mensen op kantoor een lastige situatie is. Gelukkig hebben we niemand hoeven ontslaan, maar voor de reisbegeleiders die altijd trouw tijd vrijmaken voor het begeleiden van de reizen is het natuurlijk wel ontzettend vervelend. 

De situatie is pittig, omdat niemand weet wanneer "we" weer kunnen. We houden de moed erin door elke week met de mensen op kantoor iets leuks te ondernemen en focussen ons op het verbeteren van het productaanbod en het beter maken van alle onderdelen van het bedrijf. 

Zorgen

Die vallen gelukkig mee. Hoewel dit jaar zowel qua omzet als verlies dramatisch zal zijn, hebben we altijd voorzichtig geopereerd. We zijn nooit leningen aangegaan en hebben puur op basis van ons eigen vermogen en het voorzichtig groeien kunnen uitbreiden. We hebben zoals elke reisonderneming vouchers uit moeten geven, vooral omdat veel van het geld dat door reizigers betaald is nog steeds bij luchtvaartmaatschappijen ligt. Ook lokale partners hebben we financieel moeten ondersteunen om de periode door te komen. Als we straks nog naar Bali of Sri Lanka willen is het belangrijk deze mensen niet te laten stikken op dit moment. 

Toekomst

Hoewel het nu voor veel mensen lijkt of de situatie uitzichtsloos is, is dat het natuurlijk niet. We hebben gemerkt dat zodra het weer kan mensen weer graag op reis gaan en de wereld willen ontdekken. De ontwikkelingen gaan razendsnel en hoewel we ook in 2021 ongetwijfeld nog aanpassingen en beperkingen hebben zoals mondkapjes en corona-testen, is er ook veel goed nieuws. Zo zijn de sneltesten een uitkomst voor de reisbranche. Test mensen voor vertrek en als ze terugkomen en je kunt volledig veilig op reis. Ook de beschikbaarheid van een vaccin dat er veelbelovend uitziet zorgt ervoor dat we met goede moed 2021 plannen. Als je uiteindelijk bedenkt dat we "pas" 7 maanden in deze situatie zitten, kun je je voorstellen dat over 7 maanden de situatie ongetwijfeld heel veel beter zal zijn. 

Onze reizigers: bedankt!

Wat voor ons de grootste opsteker was en is is het begrip dat we ontvangen hebben van reizigers die hun vakantie in het water hebben zien vallen. We zijn overladen met begrip en de meeste mensen hebben gekozen om ofwel hun vakantie later in te halen of de voucher te accepteren waarmee we lucht hebben om deze crisis te overleven. Een welgemeend dankjewel is dus op zijn plaats. Het motiveert ons om ook in 2021 weer dubbel zo hard ons best te doen om een onvergetelijke vakantie te organiseren. 

Wij zijn er weer in 2021 en we hopen dat jij er ook bent!

terug naar blogs