Weten welke reis bij jou past? Doe de quiz! Sluit je aan bij avontuurlijke groepsreizen voor reizigers tussen de 18 en 32 jaar.

Rechten als reiziger bij problemen met je vlucht

Rechten als reiziger bij problemen met je vlucht

Natuurlijk zou het fantastisch zijn als alle vliegreizen vlekkeloos verlopen. Helaas komt het in uitzonderlijke gevallen nog wel eens voor dat je pech hebt tijdens je vliegreis en dat bijvoorbeeld je vlucht vertraagd of geannuleerd is, of dat je koffer nog niet is aangekomen. Enorm vervelend natuurlijk tijdens een groepsreis, maar helaas valt er weinig aan te doen. Of toch wel? Het kan handig zijn om van tevoren al op de hoogte te zijn van jouw rechten als reiziger, mocht je de pechvogel zijn die dit overkomt tijdens de singlereis. Dan weet je exact what to do. 

Hoe vaak komen dit soort problemen voor?

Per dag vertrekken er alleen al vanaf Schiphol Airport gemiddeld meer dan 600 vluchten. Als je hierbij ook de vluchten vanaf de kleinere luchthavens van Nederland meerekent, zijn dat er gewoon enorm veel. Helaas komt hierbij kijken dat soms ook het een en ander mis kan gaan. Er zijn geen exacte cijfers te vinden over hoe vaak een vlucht vertraagd of geannuleerd moet worden en hoe vaak een koffer verlaat aankomt of zelfs vermist raakt, maar nogmaals, ook al komt het weinig voor, het is handig om te weten wat je kunt doen als het je wel overkomt.

Nu zijn er natuurlijk ook uitzonderlijke gevallen waarbij er veel gedupeerden tegelijk zijn. Zo had je bijvoorbeeld midden in de zomer van 2019 op Schiphol Airport een storing in de brandstoftoevoer, waardoor zo'n 180 vluchten van en naar Schiphol geannuleerd werden en meer dan 200 vluchten vertraagd waren. Helaas hadden hierbij de reizigers geen recht op een schadevergoeding. Hoe dat zit? We leggen het je uit!

Mijn vlucht is vertraagd / geannuleerd / overboekt

Wat doen op de luchthaven?

Heb je een rechtstreekse vlucht tijdens je groepsreis? Dat scheelt. Je hoeft je geen zorgen te maken over het niet behalen van je overstap. Wel is het handig dat Simi Reizen vrij snel op de hoogte is van de vertraging tijdens de singlereis, zodat we dit door kunnen geven aan de chauffeur van de transfer. Indien de reisbegeleider met jullie meereist zal de reisbegeleider dit aan ons doorgeven. Indien je zonder soloreis reisbegeleider vliegt, is het handig als een iemand van de groep dit doorgeeft aan ons. Dan kunnen we vast contact opnemen met onze lokale contactpersonen van de jongerenvakantie.

Reis je met een overstap en heeft de eerste vlucht vertraging? Op de overstaplocatie kan de luchtvaartmaatschappij pas wat voor je betekenen, omdat dan de "schade" duidelijk is. Je reist in eerste instantie, ondanks de vertraging, dus gewoon mee met het eerste vliegtuig naar de overstaplocatie. Hier kijk je of je je tweede vlucht kunt redden. Is dat niet het geval? Dan kun je je melden bij de balie van de maatschappij waarmee je vliegt. Deze maatschappij is verantwoordelijk voor het vinden van een vervangende vlucht.

Ook als de vlucht geannuleerd of overboekt is, dient de luchtvaartmaatschappij op zoek te gaan naar een vervangende vlucht.

Reist de reisbegeleider mee met de vliegreis van de jongerenvakantie? Dan kan deze Simi reisbegeleider je uiteraard helpen!

Heb ik recht op vergoeding?

Als je vlucht vertraging heeft opgelopen, dan kan het zijn dat je recht hebt op een vergoeding. Echter zijn er een aantal punten waarvan er sprake dient te zijn om in aanmerking te komen voor deze vergoeding. Zo heb je bijvoorbeeld geen recht op een vergoeding als er sprake is van overmacht voor de luchtvaartmaatschappij. Overmacht staat er in principe voor dat de luchtvaartmaatschappij zelf niks aan de vertraging kan doen. Bijvoorbeeld als de vlucht niet kan vertrekken door:

  • slechte weersomstandigheden
  • het staken van luchthavenpersoneel
  • medische noodlandingen
  • een bepaalde storing op de luchthaven
  • (ook het voorbeeld van de brandstoftoevoer valt hier dus onder)

Staakt het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij? Dan is er geen sprake van overmacht. Daarnaast dient de vlucht minimaal drie uur vertraagd te zijn om in aanmerking te komen voor de vergoeding. De vergoedingsregeling is vastgesteld door de Europese Verordening en is hiermee ook enkel geldig als je vliegt vanuit een EU land. Als je van buiten de Europese Unie vliegt naar een land in de Europese Unie geldt deze enkel als je met een Europese luchtvaartmaatschappij vliegt. 

De vergoeding is afhankelijk van het aantal kilometers van de vlucht en hoe lang je vertraging is. In principe heb je, als alles binnen de eisen valt, recht op:

  • 250 euro bij een vlucht van maximaal 1.500 kilometer
  • 400 euro bij een vlucht tussen de 1.500 en 2.500 kilometer
  • 600 euro bij een vlucht vanaf 3.500 kilometer
  • Uitzondering: Bij de laatst aangegeven vergoeding wordt de vergoeding gehalveerd als er sprake is van een vertraging tussen de 3 en 4 uur.

Op internet kun je verschillende tools vinden voor het achterhalen van de vliegkilometers.

Let op: Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij je alternatieven aanbiedt. Als je deze aanneemt, dan kun je niet meer achteraf vragen om de vergoeding. Vouchers voor eten en drinken kun je gerust aannemen.

Tip: Het kan handig zijn om foto's te maken van de vertrekborden op de luchthaven zodat je later goed kunt aantonen dat er sprake was van een annulering of vertraging.

Recht op verzorging

Indien je vluchtvertraging tijdens de jongerenvakantie lang is, dan heb je ook recht op verzorging. Zo heb je bijvoorbeeld bij een vervangende vlucht van een dag later recht op een accommodatie en eventueel vervoer hiernaartoe. Daarnaast dienen ze vouchers aan te bieden voor eten en drinken. Het kan trouwens nooit kwaad om ook bij een redelijk korte vertraging te vragen om vouchers voor eten en drinken.

Recht op verzorging heb je wanneer je:

  • twee uur of meer vertraging hebt bij een vlucht van maximaal 1.500 km
  • drie uur of meer vertraging bij Europese vluchten van meer dan 1.500 km
  • vier uur of meer vertraging voor overige vluchten tussen de 1.500 en 3.500 km

Meestal bestaat dit "verzorgingspakket" uit eten en drinken en twee gratis telefoongesprekken. Krijg je dit niet, maar heb je er wel recht op? Bewaar dan je aankoopbonnen goed zodat je dit later terug kunt vragen bij de luchtvaartmaatschappij. 

Mijn koffer is vertraagd / vermist

Wat doen op de luchthaven?

Als je koffer niet is aangekomen bij de bagageband, dan ga je naar de Lost and Found desk. Bij deze balie vragen ze je om een formulier in te vullen, genaamd een PIR-formulier (Property Irregularity Report-Form). Naar de balie gaan en het formulier invullen doe je dus direct op de luchthaven. Hiervoor is ook dat label heel handig dat je krijgt wanneer je je koffer aangeeft bij het inchecken van de (eerste) vlucht. Hiermee kun je namelijk aantonen dat je de bagage echt hebt ingecheckt en kunnen ze het sneller traceren. Vraag altijd om een kopie van het PIR-formulier. De luchtvaartmaatschappij neemt contact met je op zodra de bagage is gevonden. Indien je koffer vertraagd is, bewaar dan de volgende documenten heel goed:

  • het PIR-formulier
  • je instapkaart
  • de bagagesticker

Bij sprake van het missen van een overstap komt het trouwens vaker voor dat de koffer ook niet op tijd aankomt. 

Reist de reisbegeleider mee met de vliegreis van de jongerenvakantie? Dan kan deze Simi reisbegeleider je uiteraard helpen!

Heb ik recht op vergoeding?

Dit verschilt enorm per situatie, maar het kan zijn dat je recht hebt op een vergoeding. Je kunt de luchtvaartmaatschappij hiervoor aansprakelijk stellen, maar je kunt ook een beroep doen op je reisverzekering.

Als je bagage een of meerdere dagen later pas aankomt tijdens de jongerenreis, dan kun je de kosten van benodigde spullen voor de komende dagen declareren, bijvoorbeeld aankopen van een tandenborstel en ondergoed. Bewaar hiervoor de aankoopbewijzen heel goed. Indien de luchtvaartmaatschappij de kosten hiervan niet gaat vergoeden, dan kun je ook hierbij een beroep doen op je reisverzekering. Indien je het declareert bij de luchtvaartmaatschappij heb je hier 21 dagen de tijd voor nadat je koffer is aangekomen.

Waar kan ik declareren of de schadevergoeding aanvragen?

Dit kun je doen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. In sommige gevallen kan in plaats van de luchtvaartmaatschappij, juist de reisverzekering wat voor je betekenen. Eventuele vergoedingen dien je zelf te claimen, hierin kan Simi Reizen helaas niets voor je betekenen. 

Heb je aanvullende vragen over deze uitleg? Dan mag je natuurlijk altijd je vragen aan ons stellen via Facebook Messenger, via de mail of telefonisch.

Sta jij nu op een luchthaven met pech en kom je er niet uit? Dan kun je natuurlijk altijd ons noodnummer bellen. Dan proberen we je zo goed mogelijk te helpen. Dit noodnummer kun je vinden in je vertrekinformatie. 

Misschien ook interessant om te lezen? Of op zoek naar een mooie vliegreis?

Jongerenkampen
Jongeren reizen
Actieve vakanties