Weten welke reis bij jou past? Doe de quiz! Sluit je aan bij avontuurlijke groepsreizen voor reizigers tussen de 18 en 32 jaar. Boek je reis zodra je eruit bent - gemiddeld stijgen prijzen naarmate de vertrekdatum dichterbij komt. 

Lastminute singlereizen en jongerenreizen

Rechten als reiziger bij problemen met je vlucht

Natuurlijk zou het fantastisch zijn als alle vliegreizen vlekkeloos verlopen. Helaas komt het in uitzonderlijke gevallen nog wel eens voor dat je pech hebt tijdens je vliegreis en dat bijvoorbeeld je vlucht vertraagd of geannuleerd is, of dat je koffer nog niet is aangekomen. Enorm vervelend natuurlijk tijdens een groepsreis, maar helaas valt er weinig aan te doen. Of toch wel? Het kan handig zijn om van tevoren al op de hoogte te zijn van jouw rechten als reiziger, mocht je de pechvogel zijn die dit overkomt tijdens de singlereis. Dan weet je exact wat te doen. 

Hoe vaak komen dit soort problemen voor?

Per dag vertrekken er alleen al vanaf Schiphol Airport gemiddeld meer dan 600 vluchten. Als je hierbij ook de vluchten vanaf de kleinere luchthavens van Nederland en in de grensregio meerekent, zijn dat er gewoon enorm veel. Helaas komt hierbij kijken dat soms ook het een en ander mis kan gaan. Er zijn geen exacte cijfers te vinden over hoe vaak een vlucht vertraagd of geannuleerd moet worden en hoe vaak een koffer verlaat aankomt of zelfs vermist raakt, maar nogmaals, ook al komt het weinig voor, het is handig om te weten wat je kunt doen als het je wel overkomt.

Nu zijn er natuurlijk ook uitzonderlijke gevallen waarbij er veel gedupeerden tegelijk zijn. Zo had Schiphol bijvoorbeeld midden in de zomer 2022 te maken met een groot personeelstekort waardoor vele vluchten vertraging opliepen en waarbij koffers niet (op tijd) op de bestemming aankwamen. Helaas hadden de reizigers hierbij geen recht op een schadevergoeding. Hoe dat zit? We leggen het je uit!

Mijn vlucht is vertraagd / geannuleerd / overboekt

Wat doen op de luchthaven?

Heb je een rechtstreekse vlucht tijdens je groepsreis? Dat scheelt. Je hoeft je geen zorgen te maken over het niet behalen van je overstap. Wel is het handig dat Simi Reizen vrij snel op de hoogte is van de vertraging tijdens de singlereis, zodat we dit door kunnen geven aan de chauffeur van de transfer. Indien de Simi-host met jullie meereist zal de Simi-host dit aan ons doorgeven. Indien je zonder Simi-host vliegt, is het handig als een iemand van de groep dit doorgeeft aan ons. Dan kunnen we vast contact opnemen met onze lokale contactpersonen van de jongerenvakantie.

Reis je met een overstap en heeft de eerste vlucht vertraging? Op de overstaplocatie kan de luchtvaartmaatschappij pas wat voor je betekenen, omdat dan de "schade" duidelijk is. Je reist in eerste instantie, ondanks de vertraging, dus gewoon mee met het eerste vliegtuig naar de overstaplocatie. Hier kijk je of je je tweede vlucht kunt redden. Is dat niet het geval? Dan kun je je melden bij de balie van de maatschappij waarmee je vliegt. Deze maatschappij is verantwoordelijk voor het vinden van een vervangende vlucht.

Ook als de vlucht geannuleerd of overboekt is, dient de luchtvaartmaatschappij op zoek te gaan naar een vervangende vlucht. Het gaat hierbij om een vlucht van dezelfde airline, of een vlucht van een airline waarmee deze airline een onderlinge relatie heeft. Als je op dezelfde dag nog door kunt vliegen wordt je bagage in de meeste gevallen gewoon doorgevlogen. Vraag dit even na bij de balie.

Reist de Simi-host mee met de vliegreis van de jongerenvakantie? Dan kan deze Simi-host je uiteraard helpen!

Heb ik recht op vergoeding?

Als je vlucht vertraging heeft opgelopen, dan kan het zijn dat je recht hebt op een vergoeding. Echter zijn er een aantal punten waarvan er sprake dient te zijn om in aanmerking te komen voor deze vergoeding. Zo heb je bijvoorbeeld geen recht op een vergoeding als er sprake is van overmacht voor de luchtvaartmaatschappij. Overmacht staat er in principe voor dat de luchtvaartmaatschappij zelf niks aan de vertraging kan doen. Bijvoorbeeld als de vlucht niet kan vertrekken door:

  • slechte weersomstandigheden
  • het staken van luchthavenpersoneel
  • medische noodlandingen
  • een bepaalde storing op de luchthaven
  • (ook het voorbeeld van de brandstoftoevoer valt hier dus onder)

Staakt het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij? Dan is er geen sprake van overmacht. Daarnaast dient de vlucht minimaal drie uur vertraagd te zijn om in aanmerking te komen voor de vergoeding. De vergoedingsregeling is vastgesteld door de Europese Verordening en is hiermee ook enkel geldig als je vliegt vanuit een EU land. Als je van buiten de Europese Unie vliegt naar een land in de Europese Unie geldt deze enkel als je met een Europese luchtvaartmaatschappij vliegt.

Onderstaande informatie is onderhevig aan veranderingen en je kunt hier dus geen rechten aan ontlenen. We informeren je graag over wat te doen bij luchtproblemen, maar een claim loopt altijd tussen de reiziger en de airline. Controleer de actuele regels hier (artikel 7).

De vergoeding is afhankelijk van het aantal kilometers van de vlucht en hoe lang je vertraging is. In principe heb je, als alles binnen de eisen valt, recht op:

  • 250 euro bij een vlucht van maximaal 1.500 kilometer
  • 400 euro voor Europese vluchten van meer dan 1.500, en voor alle andere vluchten tussen de 1.500 en 3.500 km
  • 600 euro bij vluchten die niet onder de twee bovenstaande vergoedingen vallen

Op internet kun je verschillende tools vinden voor het achterhalen van de vliegkilometers.

Let op: Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij je alternatieven aanbiedt. Als je deze aanneemt, dan kun je niet meer achteraf vragen om de vergoeding. Vouchers voor eten en drinken kun je gerust aannemen.

Tip: Het kan handig zijn om foto's te maken van de vertrekborden op de luchthaven zodat je later goed kunt aantonen dat er sprake was van een annulering of vertraging.

Recht op verzorging

Indien je vluchtvertraging tijdens de jongerenvakantie lang is, dan heb je ook recht op verzorging. Zo heb je bijvoorbeeld bij een vervangende vlucht van een dag later recht op een accommodatie en eventueel vervoer hiernaartoe. Daarnaast dienen ze vouchers aan te bieden voor eten en drinken. Het kan trouwens nooit kwaad om ook bij een redelijk korte vertraging te vragen om vouchers voor eten en drinken.

Recht op verzorging heb je wanneer je:

  • twee uur of meer vertraging hebt bij een vlucht van maximaal 1.500 km
  • drie uur of meer vertraging bij Europese vluchten van meer dan 1.500 km en voor alle andere vluchten tussen de 1.500 en 3.500 km
  • vier uur of meer vertraging voor vluchten die niet onder de twee bovenstaande opties staan

Meestal bestaat dit "verzorgingspakket" uit eten en drinken en twee gratis telefoongesprekken. Krijg je dit niet, maar heb je er wel recht op? Bewaar dan je aankoopbonnen goed zodat je dit later terug kunt vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Actuele informatie over recht op verzorging kun je vinden onder artikel 6 en 9 van de Europese Verordening.

Mijn koffer is vertraagd / vermist 

Wat doen op de luchthaven?

Als je bagage niet is aangekomen, dien je in alle gevallen op de luchthaven een PIR-formulier in te vullen. Hiervoor heb je je instapkaart nodig en je bagagesticker. Hierom is het belangrijk deze twee dingen goed te bewaren. De bagagesticker toont aan dat je de bagage daadwerkelijk hebt ingecheckt en hiermee kunnen ze de bagage sneller traceren. Je kunt het formulier invullen bij de lost en found desk van de bagage afhandelaar in de bagagehal. Nadat je deze hebt ingevuld krijg je een kopie mee van het ingevulde document. Indien je deze niet krijgt, vergeet hier dan niet om te vragen. Berg het PIR-formulier, de instapkaart en de bagagesticker goed op.

De luchtvaartmaatschappij neemt contact met je op zodra de bagage is gevonden. In de meeste gevallen is de koffer snel terecht en wordt deze binnen één tot enkele dagen naar de accommodatie of je thuisadres verzonden (afhankelijk van of het gaat om de heen- of terugreis). Hiertoe is de luchtvaartmaatschappij verplicht. Neem op de dag dat de koffer niet is aangekomen ook contact op met je reisverzekering om de verzekeringsmaatschappij op de hoogte te stellen. Bij sprake van het missen van een overstap komt het trouwens vaker voor dat de koffer ook niet op tijd aankomt. Reist de Simi-host mee met de vliegreis van de jongerenvakantie? Dan kan deze Simi-host je uiteraard helpen! 

Dus:

  1. Vul het PIR-formulier in bij de lost and found desk in de bagagehal. Vertrek niet zonder een kopie hiervan.
  2. Bewaar het PIR-formulier, je instapkaart en de bagagesticker goed op.
  3. Breng de verzekeringsmaatschappij op de hoogte waarbij je een reisverzekering hebt afgesloten.

Aanschaf van noodzakelijke artikelen

Als je bagage een of meerdere dagen later pas aankomt tijdens de jongerenreis, dan kun je de kosten van benodigde spullen voor de komende dagen naar redelijkheid declareren, bijvoorbeeld aankopen van een tandenborstel en ondergoed. Bewaar hiervoor de aankoopbewijzen goed. De claim dien je rechtstreeks in bij de luchtvaartmaatschappij en hiervoor heb je maximaal 21 dagen de tijd.

Is de claim door de luchtvaartmaatschappij afgewezen? Dan kun je deze kosten soms laten vergoeden door je reisverzekering. Hierom is het belangrijk dat je op de dag dat de bagage vermist is geraakt als contact hebt opgenomen met de verzekeringsmaatschappij. Het kan zijn dat ze hierbij vragen om een bewijsje dat de claim is afgewezen door de luchtvaartmaatschappij.

Koffer na 21 dagen nog niet aangekomen

Indien de bagage na 21 dagen nog niet terecht is (dit komt gelukkig maar zeer zelden voor), dan wordt de bagage als vermist beschouwd. Hiervoor kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Ook kun je voor deze claim vaak opnieuw bij je reisverzekering terecht. In het dekkingsoverzicht kun je controleren of je reisverzekering deze kosten dekt.

Heb ik recht op een vergoeding?

Dit verschilt enorm per situatie, maar het kan zijn dat je recht hebt op een vergoeding. Bij sprake van vermissing heb je standaard recht op een vergoeding. Je kunt de luchtvaartmaatschappij hiervoor aansprakelijk stellen.

Mijn koffer is beschadigd aangekomen

Wat doen op de luchthaven?

Als je bagage beschadigd is, dien je ook in alle gevallen op de luchthaven een PIR-formulier in te vullen. Dit is de enige manier om enigszins aan te kunnen tonen dat de bagage beschadigd is geraakt tijdens transport. Als je dit niet invult zal een airline niks vergoeden. Ook in dit geval dien je het PIR-formulier, je instapkaart en de bagagesticker goed op te bergen en direct op dezelfde dag de reisverzekering te verwittigen.

Heb ik recht op een vergoeding?

Dit verschilt enorm per situatie, maar het kan zijn dat je recht hebt op een vergoeding. Bij sprake van vermissing heb je standaard recht op een vergoeding. Je kunt de luchtvaartmaatschappij hiervoor aansprakelijk stellen.

Waar kan ik declareren of de schadevergoeding aanvragen?

Dit kun je doen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. In sommige gevallen kan in plaats van de luchtvaartmaatschappij, juist de reisverzekering wat voor je betekenen. Eventuele vergoedingen dien je zelf te claimen, hierin kan Simi Reizen helaas niets voor je betekenen. Houd er rekening mee dat het ook niet zo is dat Simi Reizen informatie ontvangt van de luchtvaartmaatschappij over vertraagde en vermiste bagage.

  • De claim voor de aanschaf van noodzakelijke artikelen bij een vertraagde koffer dien je binnen 21 dagen te doen. Stuur als je een claim indient kopieën van de bonnetjes mee en een kopie van het PIR-formulier.
  • De claim voor een beschadigde koffer dien je binnen 7 dagen te doen. Stuur als je een claim indient foto's van de schade mee en een kopie van het PIR-formulier.

Wel hebben we een handig overzicht voor je gemaakt met handige linkjes vluchtproblemen. Van de meeste airlines waarmee we vliegen kun je hier linkjes vinden naar verschillende pagina's en formulieren.

Heb je aanvullende vragen over deze uitleg? Dan mag je natuurlijk altijd je vragen aan ons stellen via Facebook Messenger, via de mail of telefonisch.

Sta jij nu op een luchthaven met pech en kom je er niet uit? Dan kun je natuurlijk altijd ons noodnummer bellen. Dan proberen we je zo goed mogelijk te helpen. Dit noodnummer kun je vinden in je vertrekinformatie. 

Misschien ook interessant om te lezen? Of op zoek naar een mooie vliegreis?

Jongerenkampen
Jongeren reizen
Actieve vakanties